Wspólnie dla „Bezpiecznych Przejazdów” - Aktualności - KPP Świebodzin

Aktualności

Wspólnie dla „Bezpiecznych Przejazdów”

Data publikacji 10.08.2018

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji wraz ze Strażą Ochrony Kolei ze Zbąszynka prowadzą wspólne działania pod nazwą Bezpieczny Przejazd. Kontrolowane są przede wszystkim niestrzeżone przejazdy kolejowe. W trakcie działań funkcjonariusze sprawdzają czy kierujący stosują się do przepisów ale również rozdają ulotki informujące o prawidłowym zachowaniu na skrzyżowaniu dróg ze szlakami kolejowymi.

Z inicjatywy policjantów z Posterunku Policji w Zbąszynku wraz z funkcjonariuszami SOK rozpoczęto długofalowe działania mające na celu minimalizację zagrożenia oraz ilość wypadków. Do zdarzeń na przejazdach kolejowych na szczęście nie dochodzi często, jednakże kiedy ma to miejsce są one zazwyczaj tragiczne w skutkach. Najniebezpieczniejsze są przejazdy niestrzeżone, tam gdzie nie ma zapór lub półzapór. To właśnie na nich stosowanie się do odpowiednich przepisów jest niezbędne i od tego jak się zachowamy zależy nasze życie. Przejazd kolejowy w Dąbrówce Wielkopolskiej jest jednym z takich właśnie przejazdów. To tu doszło do 3 zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym.. ostatni z nich w lipcu bieżącego roku (2018). Pomimo iż, wydaje się, że widoczność przy nim jest bardzo dobra przebiega on pod kątem w stosunku do drogi co wymaga mocnego wychylenia się aby dokładnie sprawdzić czy nie nadjeżdża pociąg. Aby to zrobić niezbędnym jest zatrzymanie się przed znakiem B20 czyli Stop. Ten znak, bezwarunkowo, nakazuje zatrzymanie się dla każdego pojazdu. Wielu kierujących popełnia jednak błąd i kiedy auto poprzedzające nas po zatrzymaniu się ruszyło po prostu przejeżdża za nim. To, że poprzedzający nas kierowca ocenił, że przejazd dla niego jest możliwy nie jest równoznaczne z tym, że i my zdołamy bezpiecznie przejechać.

Oprócz znaku STOP przed przejazdami stosuje się odpowiednie oznakowanie. Przy przejeździe z zaporami lub półzaporami stosuje się znak A-9 (zdjęcie nr 6), a przy niestrzeżonym przejeździe znak A-10 (zdjęcie nr 7). Uzupełnieniem znaków ostrzegawczych są słupki wskaźnikowe umieszczane zarówno po prawej stronie drogi (G-1A, G-1B, G-1C) jak i po lewej stronie drogi (G-1D, G-1E, G-1F). Są to słupki z kolejno namalowanymi trzema, dwoma i jedną czerwoną kreską (zdjęcia nr 8-13). Na drodze z dopuszczalną prędkością powyżej 60 km/h są one ustawione od przejazdu w odległości:

 

- słupek z trzema kreskami – 150-300 metrów,

- słupek z dwoma kreskami – 100-200 metrów,

- słupek z jedną kreską – 50-100 metrów,

 

Na drodze z dopuszczalną prędkością poniżej 60 km/h odległości to:

- słupek z trzema kreskami – 50-100 metrów,

- słupek z dwoma kreskami – 35-75 metrów,

- słupek z jedną kreską – 20-25 metrów,

Przez wzgląd na ukształtowanie drogi (krótka ulica etc.) słupki z dwoma lub trzema kreskami nie muszą być stosowane. Przed samym przejazdem bez zapór umieszczany jest znak Krzyż Św. Andrzeja czyli znak G-3 lub G-4 w zależności od tego czy przejazd jest jedno czy wielotorowy (zdjęcia 14 i 15). Znak ten jest wyznacznikiem miejsca w którym powinien zatrzymać się kierujący.

Przy przejazdach kolejowych oprócz stosowania się do znaków ważnych jest jeszcze kilka przepisów:

- Zakaz wjeżdżania na torowisko jeśli opuszczanie zapór już się rozpoczęło,

- Zakaz wjeżdżania na torowisko jeśli nie mamy możliwości kontynuowania jazdy poza nim,

- Zakaz omijania opuszczonych zapór,

- Zakaz omijania pojazdów oczekujących na podniesienie się zapór,

- Zakaz wjeżdżania na torowisko jeśli podnoszenie zapór nie zostało zakończone.

Pamiętać również należy o tym, że nawet przejazdy strzeżone nie są w 100 % bezpieczne. One również mogą ulec awarii. Dlatego każdorazowo przed wjazdem na torowisko należy się upewnić czy jest to bezpieczne. Policyjne działania odbyły się już dwukrotnie a kolejne zaplanowane są w zbliżającym się tygodniu.